Ewolucja naszych produktów

Lata 1945 – 1960

ADR ustala trendy na przestrzeni lat.

Podczas II wojny światowej oś odgrywała kluczową rolę w transporcie rolniczym. W wyniku rosnącego zapotrzebowania na żywność po wojnie nastąpił w Europie znaczny rozwój rolnictwa. Nastąpiło szybkie przejście od tradycyjnych wozów rolniczych ciągniętych przez zwierzęta do przyczep ciągniętych przez ciągniki, umożliwiających obsługę większej ilości produktów rolnych.
Początkowo jako surowiec do produkcji osi, kół i silników wykorzystywane były odzyskane materiały wojenne. Źródło to szybko się jednak wyczerpało, więc konieczna była produkcja osi od podstaw. Pierwsze osie składały się z obrabianego maszynowo żelaznego pręta z tłoczonymi stalowymi piastami, stożkowymi łożyskami wałeczkowymi, nakrętką oporową i tylnym uszczelnieniem w postaci żelaznej podkładki. Wymagana nośność wynosiła od 2 do 6 ton. W tamtym czasie homologacja nie była wymagana, a osie nie miały specjalnie zainstalowanych hamulców.
Lata 1960 – 1970

Ewolucja osi

W latach 60. wzrost prędkości i mocy ciągnika doprowadził do wprowadzenia układów hamulcowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa przyczep, co spowodowało konieczność zainstalowania hamulców bębnowych na osiach.
Hamulce były obsługiwane ręcznie za pomocą systemu przełożenia dźwigni, podczas gdy bębny miały średnicę od 200 do 300 mm i szerokość od 40 do 60 mm i były pierwotnie wykonane z blachy, a dopiero później tłoczone ze stali.
Piasty były wykonane z tłoczonej stali i zaczęto w nich wprowadzać ulepszenia, takie jak wprowadzenie gumowych uszczelek tylnych w celu lepszego zatrzymywania smaru i dłuższej żywotności łożysk, a także zastosowanie sworzni i nakrętek w celu zabezpieczenia kół i poprawy ogólnej jakości podzespołu.
Lata 1970 – 1980

Znaczenie hamowania

W związku z tym, że ludzie opuszczają tereny wiejskie i pojawia się potrzeba ograniczenia siły roboczej, istnieje zapotrzebowanie na coraz większe przyczepy w połączeniu z mocnymi i szybkimi ciągnikami. Jednocześnie opracowywane są coraz bardziej wyspecjalizowane maszyny rolnicze, które wymagają zaawansowanych rozwiązań. Wymagana wydajność wzrasta do nośności 8-10 ton.
Ze względu na chaotyczny ruch drogowy konieczne staje się stosowanie bezpieczniejszych i wydajniejszych układów hamulcowych. W ten sposób przechodzimy od mniejszych hamulców ze stalowymi bębnami do większych hamulców, od 350x60 do 400x80, z połączonymi hydraulicznymi lub pneumatycznymi elementami sterującymi, uruchamianych przez ciągnik.
Firma ADR rozszerza swoją działalność z Uboldo na kilka krajów europejskich, uczestnicząc w ewolucji technicznej osi rolniczych i rozszerzając gamę produktów, aby zaspokoić potrzeby różnych rynków. To jeden z pierwszych włoskich zakładów, który uzyskał homologację swoich hamulców w Niemczech we współpracy z Tüv.
Lata 1980 – 1990

Innowacje w mechanizacji rolnictwa

Lata 80. przynoszą szybką ewolucję i innowacje w mechanizacji rolnictwa, co doprowadza do znaczących zmian na rynku producentów osi. Aby pozostać konkurencyjnym, należy stworzyć strukturę techniczną, poprawić jakość, inwestować w zakłady produkcyjne i pomagać klientom w homologacji ich maszyn w różnych krajach europejskich. Ten złożony proces przekształcił producentów osi z rzemieślników w zorganizowane firmy, zdolne do szybkiego reagowania na wymagania rynku.
W tym kontekście firma ADR była zawsze wiarygodnym punktem odniesienia dla rolników, ponieważ odgrywała wiodącą rolę w ewolucji technicznej osi rolniczych. Było to możliwe dzięki ciągłym ulepszeniom, takim jak zwiększanie rozmiaru łożysk, hamulców i obudowy osi, a także stosowanie wysokiej jakości materiałów hamulcowych i klocków hamulcowych o zmiennej grubości w celu poprawy trwałości i skrócenia czasu konserwacji.
Lata 1990 – 2000

Zawieszenia

We wspomnianej dekadzie firma ADR wyróżnia się wprowadzeniem znaczących zmian w technologii osi rolniczych. Inżynierowie firmy zdają sobie sprawę, że obecne metody nie są w stanie sprostać rosnącym wymaganiom rynku, które wiążą się z coraz większymi wydajnościami, zdolnościami hamowania i wyższymi prędkościami, bez uszczerbku dla stabilności i bezpieczeństwa.
ADR przejmuje COLAERT ESSIUEX, francuską firmę specjalizującą się w produkcji osi, resorów piórowych i zawieszeń, aby rozszerzyć swoją ofertę produktów i sprostać nowym wymaganiom. Co więcej, ADR staje się pierwszym producentem, który wprowadził piasty wykonane z żeliwa sferoidalnego, rozwiązanie stosowane obecnie przez większość producentów, przezwyciężające ograniczenia konstrukcyjne odlewów stalowych. Ten odważny wybór wymaga znacznych inwestycji i szeroko zakrojonych testów, ale pozwala ADR stać się wiodącym na świecie producentem osi rolniczych.
W tej dekadzie wprowadza również na rynek osie samoskrętne, które są niezbędne w maszynach rolniczych z dwiema lub większą liczbą osi, wyposażonych w coraz większe koła. W tej dziedzinie ADR staje się wiodącym graczem dzięki opracowaniu i uprzemysłowieniu pełnej gamy osi samoskrętne i ze skrętem wymuszonym o nośności od 7 do 22 ton. Doświadczenie Colaert Essieux w projektowaniu i produkcji zawieszeń (boggie, tandem, tridem, quadrem) umożliwia grupie ADR oferowanie kompletnych, gotowych do montażu rozwiązań dla przyczep rolniczych.
Lata 2000-2010

Ewolucja osi ADR

ADR, światowy lider rynku osi rolniczych, jest zaangażowany w dostarczanie zaawansowanych rozwiązań spełniających potrzeby rynku. W nowym tysiącleciu wprowadzono hamulce przemysłowe dostosowane do sektora rolniczego, ze stalowymi mocowaniami , podwójnie żebrowanymi szczękami hamulcowymi i krzywkami rozpieraka w kształcie litery S.
Ponadto wprowadzono serię osi samokierujących „Blackbull” z rurowym korpusem, umożliwiając tworzenie osi lżejszych, mocniejszych i bardziej konkurencyjnych ekonomicznie. Zostało to osiągnięte dzięki unikalnej technice konstrukcyjnej opracowanej przez ADR poprzez ciągłe doświadczenia przeprowadzane w działach produkcyjnych i laboratoriach testowych.
Lata 2010 – 2020

Nowe korpusy osi

W ciągu tej dekady Grupa ADR nadal przewodzi ewolucji osi skrętnych, wprowadzając wersję z dwoma trybami, która oferuje precyzję jazdy i elastyczność w zakresie kierowania. Okres ten charakteryzuje się również istotnym rozwojem zawieszenia, w którym rozwiązania hydrauliczne stopniowo wypierają systemy mechaniczne. Zawieszenia hydrauliczne oferują korzyści w zakresie bezpieczeństwa i zwrotności, poprawiając zachowanie maszyn rolniczych.
ADR wyróżnia się również rewolucją w dziedzinie osi, wprowadzając serię „TEKNOAX” o konstrukcji rurowej, która eliminuje spawanie w konstrukcji korpusu osi. Ta innowacja zapewnia większą wytrzymałość, lekkość i mniejsze wymagania w zakresie konserwacji, a także odporność na nagłe przeciążenia podczas intensywnego użytkowania.
Rozwój ADR opiera się nie tylko na produktach, ale także na obsłudze klienta. System OriginalK ADR Spare Parts upraszcza konsultacje i wsparcie w zakresie prawidłowego serwisowania i wyszukiwania części zamiennych. Właściwa konserwacja staje się kluczowym celem strategicznym, a aplikacja TEKNOAX 2.0 ADR RFID zapewnia łatwy dostęp do historii osi i szczegółów obsługi podzespołów.
Lata 2020 – 2030

Przyszłość jest teraz

Czy Grupa ADR ma w planach kolejne zmiany?
ADR pracuje nad nowymi rozwiązaniami, które obejmują wykorzystanie zintegrowanej elektroniki w zarządzaniu osiami i zawieszeniem. Ta dekada będzie charakteryzować się ostatecznym przyjęciem takich rozwiązań. ADR przeprowadził wewnętrzne testy w swoich laboratoriach, natomiast obecnie przeprowadza dalsze testy w terenie i angażuje klientów oraz wykonawców usług agromechanicznych, którzy współpracują z ADR od lat i których cenny wkład jest niezbędny.
O co prosimy tych użytkowników?
Prosimy ich o pełne wykorzystanie i dokładne przetestowanie rozwiązań, które proponujemy i instalujemy w ich maszynach rolniczych, aby mogli wskazać wszelkie ulepszenia, które należy w nich wprowadzić.
Jakie plany Grupa ADR przewiduje na najbliższe lata?
W kuźni ADR mamy w przygotowaniu i testujemy nowe osie skrętne z różnymi systemami i urządzeniami sterującymi i zawieszenia hydrauliczne o dużej wydajności, w których mechanika łączy się z hydrauliką i elektroniką – nowe rozwiązania zgodnie z koncepcją znacznego ograniczenia konserwacji w celu uzyskania produktów "MAINTENANCE-FREE".